gevangenisOp 1 december kwamen de losmakers samen in de gevangenis in Utrecht, bij Blend Leren op uitnodiging van Int Schussler. Blend Leren helpt organisaties om de juiste mix aan leerinterventies in te zetten. We kwamen binnen door een dikke deur waar nieuwe mensen niet zomaar binnen konden komen zonder onze hulp. Dat krijg je in de gevangenis… De gevangenis is overigens nu vooral in gebruik door zo’n 70 bedrijfjes en is te koop. We starten met een rondleiding waarin duidelijk werd dat het niet zo prettig was in de 19e eeuw om in de gevangenis te zitten. Zo moesten mensen 23,5 uur van de dag in hun cel verblijven.

Hierna doken we in drie verschillende stellingen die te maken hebben met ‘leren in tijden van tweets, apps en likes‘, het boek van Sibrenne Wagenaar en Joitske Hulsebosch. Dit boek beschrijft eerst de invloed van sociale technologie op de maatschappij, we appen steeds meer bijvoorbeeld, maar wat doet dat met onze hersenen. Daarna gaat het over de invloed op de professional, de organisatie en de toekomst van leren en ontwikkelen. De drie stellingen waren:

  • Over 15 jaar werkt minstens 75% als knowmad
  • De verslavende werking van sociale media biedt een kans voor leren en ontwikkelen
  • Een L&D afdeling is in de toekomst niet meer nodig

Over 15 jaar werkt minstens 75% als knowmad

2016-12-01-19-04-42flip

Bij deze discussie werd gebruik gemaakt van de beschrijving van de knowmad met 10 kenmerken. Als je wilt dat over 15 jaar 75% werkt als knowmad, dan zul je kinderen in het lager en voortgezet onderwijs nu al de benodigde vaardigheden moeten leren. Denk aan content vinden, cureren en op waarde schatten, je eigen leervragen formuleren, netwerken gebruiken en leren in netwerken. Werk aan de winkel dus!

De verslavende werking van sociale media biedt een kans voor leren en ontwikkelen

Allereerst werden verhalen gedeeld van hoe de smartphone ons ook wel degelijk verslaafd heeft gemaakt van appen op de fiets tot jezelf dwingen om de smartphone ‘s nachts in de kast te leggen (tip: neem een wekker in plaats van je iphone!). Het woord verslavend werd als negatief gezien – hoe ethisch is het om mensen ‘verslaafd’ te maken?  Anderen zagen wel degelijk een kans – hoe handig is het als je deelnemers verslaafd zijn aan je online cursus? Hier werd vooral naar gamification gekeken. Twee collega’s leren een taal via Duolingo en zijn continue elkaar aan het uitdagen voor een battle, zelfs tot ‘s avonds laat. Wel kan het ook veel tijd kosten – wat leer je bv. nu echt van Wordfeud? Je kunt beargumenteren dat je er taalvaardig van wordt, maar misschien zijn er snellere manieren.

Hier de video die de groep in elkaar heeft gedraaid met Adobe Spark. Nog niet helemaal af, maar toch een korte samenvatting. Het antwoord is dus eigenlijk ja, maar er zijn ook wel negatieve consequenties als je mensen verslaafd wilt maken aan online leren.

Een L&D afdeling is in de toekomst niet meer nodig

Hier liepen de meningen flink uiteen, van zeker niet meer nodig tot wel nodig maar met een andere rol. Luister zelf maar naar de Spark video.