deelthema meetup 14 september a.s.
LOSmaker Machteld van der Veen schreef hoe ze aarzelend enthousiast is over het delen van kennis online.  Wat is verantwoord gebruik van internet en sociale media? Deze vraag kwam op na ervaringen bij twee trajecten mediawijsheid voor medewerkers. Hier haar blog:

Als leerprofessional ben ik gefascineerd door de mogelijkheden van online leren. Dat begon toen ik betrokken raakte bij de aanschaf en implementatie van een leermanagement systeem. Met die ervaring was ik opeens een “expert”. Dat was een stimulans om me er verder in te verdiepen. Inmiddels heb ik een aantal blended-leertrajecten ontworpen en uitgevoerd en raak ik steeds meer geïnspireerd om meer mogelijkheden te ontdekken. Vanuit nieuwsgierigheid haakte ik aan bij het boek “Leren in tijden van apps, tweets en likes” . Door twee recente voorbeelden uit mijn werk werd echter mijn altijd aanwezige aarzeling weer actueel. Storten we ons misschien te gemakkelijk in het nieuwe en onbekende?

Naar bewuste omgang
Toeval of niet, de afgelopen tijd heb ik tweemaal organisaties ondersteund bij hun verantwoordelijkheid voor het gebruik van internet en social media. De eerste organisatie gebruikte een e-learning module om medewerkers bewust te maken van de do’s en don’ts op het gebied van privacy-gevoelige informatie. Daarin kwamen vragen aan de orde zoals: mag je een collega via whatsapp om advies vragen over de behandeling van een wond met een foto er bij? Wat doe je als je in een computer op je werk een vergeten USB-stick vindt? De tweede organisatie richtte een expertisegroep op die collega’s traint over het thema mediawijsheid. Ik verzorgde voor deze experts een train-de trainer. Hoe bespreek je met een verstandelijk beperkte cliënt dat een vriend op Facebook niet altijd goede bedoelingen heeft? Wat is verantwoord internetgebruik voor onze cliënten? Tijdens mijn training zette hun expertise me aan het denken over mijn eigen ‘verantwoorde’ gebruik van internet en social media.

Delen of niet delen?
De aarzeling die ik voel heeft daardoor wel een duidelijker gezicht gekregen. Ik maak zelf graag gebruik van kennis die online voorhanden is, van kookvideo’s tot interessante MOOC’s en webinars. En ik deel ook graag uit, alleen al uit nieuwsgierigheid naar ervaringen van anderen. Maar dan, hoe ver ga ik daar in? Noem ik de namen van de organisaties in deze blog? Ik heb er voor gekozen dat niet te doen. Want hoe weet ik zeker dat mijn tekst goed begrepen wordt? En als dat niet zo is, heb ik er dan nog grip op? Ik deel al veel meer kennis en ben meer online zichtbaar dan een aantal jaar geleden. En toch verkeer ik nog in een stadium dat ik meer vertrouwen ervaar in het face to face contact. Wie weet of en hoe dat over een aantal jaar veranderd zal zijn?

Tot zover Machteld. In de meetup op 14 september a.s. kunnen we ervaringen, kennis en gedachten delen met haar en elkaar over vragen als: Hoe ga ik zelf om met vraagstukken rond veiligheid en privacy bij online leren? Hoe stimuleer je medewerkers bewust om te gaan met veiligheid en privacy bij online activiteiten?

Meld je aan voor de meetup.

De blog is integraal overgenomen van Machteld’s website.