Door Karin Hornstra
Pagina 40-83

Schermafbeelding 2013-07-03 om 12.22.20Ik start mijn leesavontuur voor de Losmakers in Generatie Einstein op pagina 41.
Een beetje in verwarring gebracht door de eerste 40 pagina’s. Ik mis iets, ik zie de schrijvers heel stellig allerlei kenmerken benoemen van de jeugd tussen 12 en 22 jaar en ik merk dat ik moet zoeken naar herkenning bij de jeugd in mijn omgeving, familie en werk. Ik vraag me af of er gebruik is gemaakt van onderzoek, en zo ja wat voor onderzoek. Praten we hier over alle jeugd, of een klein deel hiervan?
Over jeugd in de stad of op het platteland?
Jeugd met een havo/hbo opleiding, of ook jeugd met een vmbo opleiding of werkende jeugd?

Ik hoop in de volgende 40 pagina’s wat antwoorden te krijgen op mijn vragen.

Herkenning: de jeugd heeft veel geld uit te geven aan dure mobieltjes, auto’s, merkkleding en dure festivals
Geen herkenning: de jeugd die actief is in politieke partijen, verenigingen voor ideële doelen of mensenrechten organisaties, een ver van mij bed show voor de jeugd die ik ken.

Goede communicatie met jongeren betekent: oprechte aandacht, oprechte interesse, oprecht respect. Voor mij vanzelfsprekend, maar blijkbaar niet voor de communicatiewereld waar dit boek ( denk ik?) voor is geschreven.

Denk, werk, creëer vanuit liefde, liefde voor je product, je bedrijf, je vak, ook weer een open deur, maar hier begint het boek me te pakken, okee! Niet: ‘ hoe zorgen wij ervoor dat jongeren onze producten kopen”, maar ‘ hoe zorgen wij ervoor dat wij relevant worden in het leven van jongeren’.

Het hebben van een groot aantal fans op facebookpagina’s op pagina 67 zet me aan het denken. Waarom ben je fan van een facebookpagina? Is dat vanwege het geweldige product? Of gaat het om de leuke filmpjes of informatie die op de pagina te vinden zijn?

Een stapje verder is het mobiliseren van fans voor je merk en daardoor extra waarde kunt genereren. De klant/ jeugd wordt hier als ambassadeur van een merk neergezet.
Co-creation en in-creation, ik hoop op wat leuke voorbeelden en inderdaad: Treadless, een bedrijf dat T-shirts produceert en op een leuk manier gebruik maakt van sociale netwerken.

Ik rond af bij pagina 83 en ga zeker verder lezen. Mijn algemene indruk, ik moet af en toe zoeken naar samenhang en onderbouwing en zou graag wat voorbeelden dichter bij de deur willen zien. Misschien komen die na pagina 83.