losmakers meetup prinsenbeekOp dinsdagavond 16 februari 2016 vond de eerste LOSmakers meetup regio Zuid plaats bij het gastvrije SYNDLE in Prinsenbeek. Een kleine 20 deelnemers wisselden deze avond ideeën en visitekaartjes uit. Met drie interessante sprekers was het dan ook de moeite waard om aan te sluiten. De avond draaide om SPOC’s: Small Private Online Courses. Dit is e-learning in een besloten context, dit in tegenstelling tot de MOOC (Massive Open Online Courses).

Sprekers

In de vorm van pecha kucha’s (20 sheets in 6 minuten en 40 seconden) vertelden de drie sprekers over de ontwikkeling van hun SPOC of mini-MOOC. Namens Parnassia vertelden Saskia Tiggelaar en Marieke Snijder over de SPOC ‘Challenges voor teams bij herstelgericht organiseren’. Namens Avans+ sprak Talisa Brouwers over hun mini MOOC‘ Projectmanagement’ en Ger Driessen vertelde over zijn mini-MOOC ‘Innoveren van leren’. Alle SPOC’s en de mini-MOOC zijn ontwikkeld in samenwerking met de MOOC Factory, waarvan François Walgering ook aanwezig was.

Parnassia: ‘Challenges voor teams bij herstelgericht organiseren’

Deze SPOC is sterk gericht op het samen leren van teams. Er zijn verschillende opeenvolgende levels waarop een team een gezamenlijke challenge aangaat. Er is veel ruimte voor (online) interactie binnen het team. De SPOC gaat binnenkort lopen.

losmakers meetup prinsenbeek2Avans+: ‘Projectmanagement’

Ook bij Avans+ speelt interactie een grote rol. Door een diversiteit een artikelen, tests, video’s en opdrachten werd deze interactie gestimuleerd. Daarbij blijkt dat deelnemers vooral actief worden wanneer de moderator met een vraag of stelling komt. Vanuit zichzelf reageren deelnemers minder op elkaars bijdragen.

Ger Driessen: mini-MOOC ‘Innoveren van leren’

Het traject was opgezet volgens de methode van ‘content curation’, waarbij bestaande content wordt verzameld, geselecteerd en aangeboden in een leertraject. Er wordt dus geen nieuwe content ontwikkeld. Hierbij ging de interactie nog verder: de content werd deels aangedragen door de deelnemers zelf, gedurende het traject.

Thema’s

Na de sprekers ging de groep uiteen in kleinere groepjes, om na te praten over de thema’s uit de pecha kucha’s. De thema’s die gezamenlijk werden vastgesteld waren: teams, interactie en content design. Aan het eind van de avond werden de conclusies verzameld:

Teams

Hoe krijg je teams zover dat ze zich allemaal betrokken voelen bij het leertraject, en allemaal input leveren? Bij teamleren is het belangrijk je te realiseren wat precies het doel is. Is er een gezamenlijk doel, een eindpunt waar we naartoe werken? Een goede vraag om hierbij te stellen is: wat doen we straks als team anders dan we nu doen? Het leertraject wordt dan echt een middel om te komen tot dat doel. Het voordeel van teamleren is dat mensen elkaar kunnen aanspreken op hun commitment bij het leertraject. Maar ook hier geldt weer dat veiligheid een belangrijke randvoorwaarde is. Dat zal per team verschillen.

Interactie

Om interactie op gang te brengen en te houden is het belangrijk om voor veiligheid te zorgen. Mensen moeten het gevoel hebben dat ze binnen de leeromgeving vrij kunnen sparren met andere deelnemers. Dit kan door vooraf duidelijk te maken wat de bedoeling is, en dat alleen de andere deelnemers en de moderator(en) hun reacties kunnen lezen. Daarnaast is de rol van de moderator een belangrijke. De vragen die hij of zij stelt en de manier en snelheid waarop hij reageert op bijdragen van deelnemers kunnen een groot verschil maken. Toch is het belangrijk om je te realiseren dat in een traditioneel klaslokaal ook niet iedereen even actief meepraat in groepsdiscussies. En dat is prima. Iedereen leert op zijn eigen manier.

Content design

Afhankelijk van het doel van het leertraject kun je vooraf je content in meer of mindere mate verzamelen, selecteren en bewerken die de deelnemers in het traject tot zich nemen. Soms kan het goed zijn om deelnemers een meer actieve rol te geven, en zelf ook content te laten aandragen. Wat het doel ook is, het is belangrijk om te starten met een zekere basis aan betrouwbare informatie. Deelnemers hebben een bepaald kader nodig om hun leerervaringen aan op te hangen.